tisdag 22 september 2009

Mode gör mig trotsig

"Senaste modet" presenteras i teves morgonsoffor. Färgglada koftor för kvinnor, tights och lårhöga stövlar. Skogshuggarskjortor och slitna jeans för män, gärna grova skor också.

Mode är intressant eftersom det säger något om tiden vi lever i . (Stil i P1 är gör den bästa speglingen av detta)

Men då det blir en indikation på hur man ska klä sig för att hänga med, eller passa in, blir jag bara trotsig.

Uppdelning man kvinna känns förlegad. Fortfarande är det manliga modet mer bekvämt medan kvinnor ska klä sig mer obekvämt och krångligt. Kvinnors mode kräver dessutom smal kropp. Kvinnors mode kräver helt enkelt mer.

Jag undrar också - hur kul är det att ha lårhöga stövlar när alla andra har lårhöga stövlar?
Är vi människor så ängsliga att vi behöver en mall där vi kan passa in?
Svaret är nog dessvärre ja.

Själv känner jag inte alls igen mig i kvinnors mode. Jag känner mig tvärtom väldigt utanför. Jag har väl mitt eget mode. Och om någon modekunnig skulle se mig skulle de kalla min stil för manlig. Vart tog unisex-modet förresten vägen?

1 kommentar:

Pau sa...

Jag kollar alltid killkläder...de passar mig bättre både till formen och ja....bättre svängrum liksom...Ibland får jag ett infall o provar typ en frottéklänning i färgen orange...Då säger du Bodil
-Hur tänker du nu Pauline?
sen skrattar vi helt vansinnigt...