fredag 12 februari 2010

Dagens restips



På väg till Florens?

I ett hål i väggen (ordagrant) ryms den lilla vinbaren I Fratellini. Förr fanns gott om liknande vinbarer i Florens, nu finns bara ett fåtal kvar.
Nej, ingen plats för att sitta, bara för att beställa ett glas eller en flaska chianti, och bröd med skinka, kalkon eller pecorinoost. (När du väl stuckit in huvudet, kolla in målningen i taket.)
Opretentiöst, gott och med italienska mått mätt hyfsat billigt. Tuggar, dricker och snackar gör man på trottoaren utanför.

Adress: Via dei Cimatori 38.

1 kommentar:

pertygle sa...

Vet precis var du menar, inte så långt från katedralen.Har dock inte varit på just det stället,men tycker nog ändå att det finns hyfsat många kvar av den sorten.Ett tips är att faktiskt gå över Ponte Vecchio,över floden Arno,där är lite coolare, inte fullt så turistigt,har där hittat pytteställen inne i gränderna, med ljuvliga smårätter,och gott lokalt öl!Beställde en gång en sexa vodka,den förfärligaste terpentin jag druckit!Men det krävs ju en idiot för beställa vodka i Italien!Strega?Mamma mia,quel horror!Men öl är dom suvve på,fast många inte tror det.Peroni!F.ö. kan jag säga att de sämsta pizzor jag har ätit har varit just i Italien.Men jag har ju aldrig varit i Neapel, förstås!Vill man hyra hus,eller lägenhet i Italien rekommenderar jag siten www.Lavilla.com,men för dig som reseskribent är det förmodligen överflödig information.
kram
big brother