onsdag 30 december 2009

Ordet som ska leda 2010

Vid den här tiden på året brukar jag och vänner diskutera ord som ska vara ledande under kommande året. Jag skrev om detta under blogginlägget Välj ett ord och låt det leda. Där finns förklaringen och tankarna bakom.

Mitt ord för 2009 har varit Roman. Med avsikt att skapa förutsättningar för att skriva en roman. Jag har gått en författarskola och jag har påbörjat min bok. Jag har satt igång hjärnan och undermedvetet finns nu ett ständigt pågående arbete. Nu planerar jag arbetet 2010 där jag ger mig själv 2 dagar i veckan för det litterära skrivandet.

Mitt ord för 2010?

Lust.

Jag ska ta in mer lust i livet. Mer musik, film, bra böcker. De beslut jag tar ska ifrågasättas utifrån lustperspektivet. Jag ska arbeta med människor jag tycker om, arbeta med sådant som ger energi - inte suger den ur mig, anta utmaningar som gör mig nyfiken - inte ängslig, göra roliga saker då jag är ledig eller bara slappa om det är det jag har lust med.

Jag tror helt enkelt att både jag, mitt arbete och min omgivning kommer att må bättre av sådana beslut.

Vänners ord inför 2010 som är klara:

Sakta av
Tillåtelse

Någon mer som vill dela med sig?

9 kommentarer:

Nattens bibliotek sa...

Oj. Det är svårt att välja. Jag vill bli klar med min roman och flytta till stan. Får man ha två?

Roman och stan

DangerousDolly sa...

Jag brukar välja 4 ord/områden men ska jag välja bara ett så blir det:

Fantastiskt

Att utbrista "fantastiskt" så många ggr som möjligt under året - och mena det - det är mitt mål :)

Fokus hamnar på saker som har förutsättningen att bli fantastiska.
Se (fantastiska) saker/platser
Äta (fantastiskt) gott
Lära sig (fantastiskt häftiga) saker
Läsa (fantastiska) böcker


Sen skadar det ju inte heller om någon annan upplever 2010 som fantastiskt! ;-)

Bodil Sjöström sa...

Man bestämmer själv hur många ord man ska ha.
Ska bli spännande att följa dig.
/Bodil

Bodil Sjöström sa...

Och fantastiskt är ett fantastiskt bra ledord!
/Bodil

Susanna sa...

Gott Nytt År - ordet är "Skapa". Skall se till att det blir så. Ja, bio var bra men så blir det tyvärr inte i år men tanken finns där. Skall du gå? Kram S

Bodil Sjöström sa...

Skapa är ett underbart ord. Jo jag ska nog gå, tänkte faktiskt se Avatar.
GOTT NYTT ÅR!
/Bodil

Per sa...

Syster! Lust är bra! Nära kopplat till detta är: LÄTTJA! Måste bejakas!
Klart du ska skriva en roman, det ska jag också, men f.n. är jsg fullt upp med att leva den.
Per

Bodil Sjöström sa...

Gott nytt lättjefullt år broder.
/Bodil

Anonym sa...

Leva blir mitt ord för 2010.
För att jag blivit mer medveten om motsatsen, att livet är ändligt.

Leva i betydelsen göra, tänka och uppleva saker som är betydelsefulla för mig, och för andra.

Att känna livet i mig (Madicken)

/Maud