måndag 19 oktober 2009

Yasuragi är inte fridfullt

Jag har nyligen besökt japanska badet Yasuragi, på Hasseludden utanför Stockholm. Men det var inte så fridfullt som det utger sig vara.

Har varit där många gånger, sex, kanske sju gånger och alltid tyckt mycket om det.

Men den senaste gången var inte bra.

Jag blev förvånad över att folk tilläts sitta och prata i mobiltelefon i rummet (som är ett vilorum) vid fruktbuffén. Det var minst sagt störande.

Jag blev också förvånad över den enorma ljudnivån i restaurangen. Vi var ett sällskap om 7 personer och hade problem att föra ett vettigt samtal eftersom det var så svårt att höra varandra.

På kvällen då vi gick för att lägga oss, ca 23.20, var det ett himla liv i ett rum i början av korridoren, nästan bakom receptionen. Lät lite som på en finlandsfärja. Det hör liksom inte hemma på Yasuragi.

På natten väcktes jag av ett ljud som närmast kan beskrivas som att man flyttar stolar, drar dem mot golvet. Jag vet inte var det kom ifrån, ovanifrån eller underifrån. Det höll på en dryg timme, ja det lät som om någon höll på att möblera om. Jag ringde receptionen.
Även grannen i rummet intill väcktes av ljuden.

Jag skrev ett brev till Yasuragi, nästan ordagrant som jag skrivit ovan. De har inte svarat, även det är ganska dåligt. Det tillhör väl ändå god stil att beklaga om en gäst inte är nöjd?

1 kommentar:

Susanna sa...

Ja, det är dåligt av dem. Dessutom är det ju ganska dyrt att betala för buller när man vill ha lugn och ro. Tummen ner.....