tisdag 24 november 2009

Cairo calling



Solen går ner över Nilen.
Böneutropen ekar över Kairo.

Idag har jag lärt mig att:

- hjärnan togs ut genom näsan innan mumifieringen

- det tar 40 dagar att mumifiera en kropp

- marknaden Khan-al Khalili var lite väl tillrättalagd, el Khyamea var fantastisk

- nationalrätten Koshari var supergod (ris, pasta, svarta linser, rostad lök, kikärter, tomatsås, chili och friterat bröd)

- Tutankhamun blev 18 år

- han hittades i tre olika kistor, varav den ena enbart innehöll hans huvud

- 3000 föremål från Tutankhamuns grav visas på Egyptiska museet

- Nefertiti var Tutankhamuns styvmamma

- Egypten vill ha tillbaka bysten av Nefertiti som finns i Berlin

- jag kommer aldrig kunna lära mig Egyptens historia









2 kommentarer:

pau sa...

Du ser rolig ut!! Har du tagit bilderna m mobilen???
pau

Bodil Sjöström sa...

Bara en bild e tagen med min mobil. den på mig. De andra med en liten obetydlig en...